Saturday, October 23, 2010

abah

Assalammualaikum..
kali ni biar saya cerita pasal idola hati saya..
idola hati saya ialah abah.
saya tahu,setiap orang yang lahir di dunia ni ade abah.
tp tak semua orang dapat rase kasih sayang seorang abah..
mungkin masa diorang lahir di dunia ini,abah diorang dah meninggal..
tp saya sangat beruntung sebab saya dapat lihat abah saya,dapa rase kasih sayang seorang abah..
saya sangat bersyukur..
abah saya seorang yang sangat tegas dan garang.mgkin sbb abah seorang tentera.mungkin juga sebab abah tidak mendapat kasih sayang seorang abah kerana mase abah kecil abah abah dah meninggal..
mungkin sedari kecil abah telah diajar oleh ibunya untuk berdikari..
abah sangat tegas.ape yang abah cakap saya dan adik beradik yg lain pasti akur.
xpernah membantah.abah sangat pentingkan pelajaran anak2.abah sanggup hantar saya pergi sekolah semata-mata nak pastikan saya dapat keputusan yang baik dalam spm.saya masih ingat lagi,masa keputusan spm keluar,abah la orang yg paling excited sampai saya sendiri menggigil takut keputusan saya teruk.
mmg keputusan saya x begitu membanggakan.tp saya sangat bersyukur sbb saya dapat uitm.abahla orang paling happy walaupun masa tu abah xdapat hantar saya sebab abah baru kena potong kaki.saya masih ingat lagi,mase tu abah suruh mak hantar saya dan dia ddk sorang dirumah dalam keadaan abah yang xde kaki sebelah.masa tu saya sangat sedih.sampai je johor saya nangis.saya rindukan mak ngn abah.saya ingat lagi,masa saya belajar kt johor,abah sanggup hantar dan amek saya dari perak ke johor walaupun masa tu abah drive pakai kaki palsu.abah xnak saya naik bas.bahaya kate abah.saya ingat lagi,abah xbagi saya join kawan2 saya naik kereta pegi uitm perak untuk presentation praktikal.abah kata bahaya sebab jalan bengkang bengkok.masa tu saya marah sangat kt abah.tp saya xsedar yg tujuan abah buat macam tu sebab abah sayangkan saya.masa saya dapat smbung degree abah la orang yg sangat hepi.abah yang nk sangat saya sambung belajar.kalau ikutkan hati saya,saya dah malas nk study.abah sanggup hantar saya pegi shah alam.
bile saya xde duit,saya mintak kt abah walaupun saya taw mase tu abah xde duit.terlalu banyak abah berkorban untuk saya.sekarang abah tengah sakit.dah sebulan abah kt hospital.saya sangat bimbang.abah selalu cakap bukan2.saya takut sangat kalau sesuatu yang buruk jadi kt abah.masa study week hari tu saya balik 3 hari.2 malam saya jaga abah kt hospital.saya sedih sangat bile tengok abah sakit.muka abah cengkung.nak kencing pon kena pakai tiub.nak berak pon abah kena pakai pampers.abah dah xbole bejalan.sayu hati saya dengar.hati abah ape lagi.berat mata memandang,berat lagi bahu memikul..saya tahu abah sangat sedih.saya nampak airmata lelaki abah mengalir.saya tahu abah yang dulunya sangat kuat,tabah,cekal kini dah x macam tu lagi.saya nampak kerisauan di mata abah.saya sedih bila saya tengok abah xdapat tido malam sebab penat.saya sedih tengok abah yang dah kurus.saya rindukan abah saya yang dulunya gemok,perut buncit.saya rindu abah yang dulu.hati saya pedih sangat bila abah tanya saya,'adik,bila konvo?' saya ckp 28 hb 11..lame abah diam..pastu abah cakap "abah rase abah xbole dah nk pegi konvo adik nanti..abah dah xbole jalan"...Ya Allah, mase tu Allah saja yang tahu hati ni bile abah ckp macam tu.sayu hati saya dengar abah ckp macam tu..saya xkisah pon kalau abah xbole pergi konvo saya nanti cuma saya berharap sangat abah cepat sembuh..saya nk tengok abah saya yang dulu.abah saya yang kuat.abah saya yang sentiasa protect saya.abah saya sentiasa ade mase saya susah.abah saya yang sentiasa tanya pasal pelajaran saya.abah saya yang sentiasa happy..YA ALLAH..sembuhkanlah abah dari penyakitnya YA ALLAH..ringankan beban sakit yang ditanggung abahku YA ALLAH..YA ALLAH,sihatkan tubuh badan abahku,berikan kekuatan pada abahku,kembalikan semangat kepada abahku..YA ALLAH,panjangkan umur abahku SAID BIN DIN..amin..














6 comments:

sayaidaydotcom said...

sabar erk sayang!
insyaAllah bapak ko cepat sembuh,,
n boleh tgk kita sama2 konvo!
muahhhhhxx

shieda said...

amin..thanx syg..

ahmad said...

yer shda
doa bebanyak

shieda said...

okay..thanx..:)

all about eve said...

sabar dik...akak bce nie berair mate...syukurlah sekurang2nye shida dpt kasih syg sorg abah...akak dr kck xpnh mrase...jg abah bek2 k..akak doakn abah shida cpt smbuh n dpt pegi shda pny konvo...insyaAllah...jgn putus2 doa dkt ALLAH k...

shieda said...

ok..time kasih kak awa..same2 kite doakan ea..nanti kan pasti kak awa dapat jmpe abh kak awa kt syurga..amin..