Saturday, August 24, 2013

Nilai setitis air mata

Air mata aku sangat bernilai. Setiap titis air mata aku sangat bermakna. Dulu aku seorang yang sangat susah nk keluarkan air mata. Kena pukul dengan mak sekuat mana pun aku tak kan kuar kan airmata aku. Sampai mak ckp aku anak yg degil. Bukan tak sakit tapi aku tahan. Pastu bila tido aku akan start mengigau. Bila dah besar pulak yang aku ingat aku nangis sampai tersedu sedan masa abah marah aku. Masa tu sehari sebelum aku masuk u dekat johor. Aku sedih sbb esoknya aku akn pergi jauh tinggalkan abah tapi abah pulak marah aku. Sampai mak datang pujuk aku. Pastu masa aku kena tinggal dekat segamat. Dah la aku datang lambat masa tu. So aku tak de kwn yg kenal. Pegi register semua dengan abe. Pastu masa dah dapat bilik sume mak tolong2 kemas baju aku. Maklumla anak manja. Masa tu abah tak ikot sebab abah br lepas potong kaki. Sampai je masa diorang dah nak balik mata aku dah start merah dah. Tapi aku tahan buat2 cool. Padahal dlm ht ni rase nk meraung. Sampaila bila kete diorg dah jalan aku pon air mata berjurai jurai turun macam air hujan.

Bila dah besar sikit aku jarang nangis. Sampai pernah ade kawan2 aku ckp hati aku keras. Bukan ht aku keras, aku pon punye hati dan perasaan cuma aku tak suka nangis depan orang. Selalu time tido la aku nangis bawah bantal. Aku nangis lagi aku dapat taw abah aku dah tak de lagi kt dunia ni. Time tu aku nangis sedu sedan tapi tak lama sbb pastu aku cool kejap. Pastu bila dah sampai kt umah time tu mmg tak bole tahan tengok sekujur tubuh badan abah kaku depan aku. Airmata aku mmg tak dapat dibendung lagi. Sampai kt kubur pon air mata aku tak kering2. Aku behenti sekejap je nangis tu pon sbb aku lap air mata coz nk cium pp abah. Sejak tu hati aku mudah tersentuh. Bila aku rindu abah aku akan menangis. Masa tu baru lah kwn2 aku nmpak diri aku yg sebenar.

Dah lama aku tak menangis. Tapi sekarang aku selalu nangis. Bukan sebab org marah ke ape tapi kadang2 bila aku kenang ape yg terjadi air mata aku meleleh je kt pipi. Pernah sekali masa dekat ofis dengar lagu je aku dah boleh mengalirkan airmata. Duduk termenung pon aku bole kuakan air mata. Bukan sebab air mata aku ni murah tapi sbb hati aku mudah tersentuh kot. Bukan jenis aku yg menggunakan airmata untuk ambil simpati orang. No! Totally I'm not type of that person. Aku nangis bukan saje2 kononya nak suruh org tu rasa kasihan mintak ihsan orang. Tapi aku nangis sbb aku sedih atau mungkin sbb aku kecewa..

Hari ni banyak yang aku dah belajar dan banyak juga kawan2 aku yang dah ajar aku harga setitis airmata. Percayalah aku akan mengalirkan airmata aku ni hanya untuk orang yang aku sayang dan penting dalam hidup aku.

Wanita ni hati dia mudah tersentuh. Hati dia macam kaca, mudah pecah kalau salah pegang atau tak dijaga dengan betol. Kadang2 menangis sepuas puasnya boleh buat aku tenang. Buat aku rasa lebih semangat. Untuk wanita disana, menangis bukan beerti kita kalah, bukan juga beerti menagih simpati tapi menangis bole menjadikan kita lebih kuat, lebih bersemangat untuk menghadapi hari2 yang bakal mendatang.

Selamat Hari Wanita Sedunia buat semua yang bwrgelar Wanita :)

No comments: